Jump to content

30 éves Robert Kubica

2014. 12. 07. 10:53

Ma ünnepli harmincadik születésnapját a Forma-1 történetének egyetlen kelet-európai futamgyőztese, a lengyel Robert Kubica, akinek F1-es karrierje csaknem négy évvel ezelőtt tragikus módon szakadt félbe.

Robert Kubica Krakkóban született 1984-ben. A gokartos évek után a Formula Renault-ban jeleskedett. 2005-ben a Renault, majd egy évvel később a BMW Sauber tesztpilótája lett és miután Jacques Villeneuve-öt menesztették a Német Nagydíj után, Kubica lett Lengyelország első Forma-1-es pilótája.

Debütálására a hazájához legközelebb eső F1-es helyszínen, Magyarországon került sor. Az időmérő edzésen kapásból megverte rutinos csapattársát, Nick Heidfeldet, majd a futamon hetedikként ért célba, de utólag kizárták, mivel az autója túl könnyűnek bizonyult a mérlegelésen.

A vegyes érzelmű bemutatkozást hamar feledtette, hogy Kubica harmadik futamán, Monzában Michael Schumacher és Kimi Raikkonen mögött befutva dobogós helyen végzett. 2007-ben a BMW állandó versenyzőjévé lépett elő.

A szezon során tizenegyszer szerzett pontot, de a legemlékezetesebb momentum mégis a Kanadai Nagydíjról maradt meg, ahol a lengyel horrorisztikus balesetet szenvedett: miután autója a falnak csapódott, visszapattant a pályára, ahol egy szaltóvetés után az oldalán állt meg. Kubica csodával határos módon komoly sérülés nélkül úszta meg az esetet, de az orvosok tanácsára nem állt rajthoz a soron következő indianapolis-i versenyen.

2008-ban mér rendszeres vendég volt a pódiumon, Bahreinben megszerezte élete első pole pozícióját, Montrealban pedig első győzelmét is és csaknem az év végéig jó eséllyel pályázott a világbajnoki címre is.

A 2009-es idényben a BMW nem volt versenyképes, igaz Kubica a dobogóért hajtott az évadnyitó ausztrál futamon, mikor összeütközött Sebastian Vettellel. A sok csalódást a Brazil Nagydíjon begyűjtött második hely feledtette valamelyest. 2010-ben a Renault-hoz igazolt, amely szintén nem volt egy ütőképes technika, de a lengyel mégis három dobogós pozíciót szerzett vele (Melbourne, Monaco, Spa).

Ki tudja, Kubica mit ért volna el a Forma-1-ben, sokan úgy vélik, előbb-utóbb a Ferrarihoz került volna, ahol akár a vb-cím is összejöhetett volna neki, de a 2011 elején elszenvedett szerencsétlen rali-baleset kettétörte a pályafutását. Kubica a mai napig nem tudja rendeltetésszerűen használni a jobb kezét, ezért a formaautós versenyzésbe való visszatérés szinte teljesen kizárt.

A lengyelek kiválósága jelenleg a ralizásnak él, nagy bukásai mellett szép eredményeket is magáénak tudhat, a jövőben talán láthatjuk a DTM vagy még inkább a WTCC mezőnyében, de az biztos, hogy Robert Kubica a Forma-1 egyik legnagyobb be nem váltott reménysége lesz.

(fp)

(fotó: sport24.co.za, forrás: sportrajongo.hu)