Jump to content

Piros zászlós esetek a Forma-1-ben

2014. 07. 09. 08:59

A mostani Brit Nagydíj volt a hatvanötödik olyan forma-1-es futam, amelyet piros zászlóval kellett félbeszakítani – ezúttal Kimi Raikkonen rajt utáni balesete miatt. Ebből az apró, nem túlságosan vidám jubileumból kiindulva tekintsünk vissza a Száguldó Cirkusz történelmére, abban is a piros zászló szerepére.

Piros zászlót akkor lengetnek (nemcsak a Forma-1-ben, hanem gyakorlatilag minden pályaversenyen), amikor túl nagy baleset történik vagy a körülmények (legtöbbször az eső) nem teszik lehetővé a biztonságos versenyzést. Kétszer azonban (az 1984-es Osztrák- és a 2000-es Monacói Nagydíjon) a rajtjelző lámpák meghibásodása miatt kellett megszakítani a száguldást. Nem kellett sokat várni az első piros zászlós versenyre: az akkor még a világbajnokságba beleszámító Indy 500-as futamot kellett idő előtt leállítani a 138. körben, 1950-ben. A futamot Johnnie Parsons nyerte. Az első „igazi” F1-es piros zászlót 1971-ben lengették meg a Kanadai Nagydíjon, amely Jackie Stewart győzelmével ért véget. Mindkét alkalommal az eső volt a kiváltó ok.

Az eddigi hatvanöt alkalomból 26-szor az első körben kellett félbeszakítani a futamot. Tizenhárom versenyt nem indítottak már újra (kilencszer az eső, négyszer baleset miatt). Öt futamon osztottak fél-pontokat a túlságosan korai megszakítás (és újra nem indítás) miatt. Kétszer fordult elő versenyen, hogy egy futamon belül két alkalommal lengessék meg a pirost: az 1987-es Osztrák- és az 1990-es Belga Nagydíjon. Négy verseny megszakítása végzetes baleset okán történt: Rolf Stommelen balesete Spanyolországban, 1975-ben, ahol öt néző vesztette életét, 1978-ban Ronnie Peterson, 1982-ben Riccardo Paletti tragikus ütközése, végül pedig talán a leghíresebb, Ayrton Senna halálos balesete 1994-ben, Imolában. Piros zászlót lengettek Niki Lauda 1976-os nürburgringi eseténél, az 1998-as spa-i tömegkarambolnál és Michael Schumacher 1999-es silverstone-i lábtörésénél is.

(fotó: moblie.formula1.com)