Jump to content

Forma-1 akkor és most

2014. 07. 11. 08:59

Az autósportok királykategóriája mindig is a fejlesztések csúcsát jelentette és 65 éves története alatt számos és olykor drasztikus változáson ment keresztül. Az elmúlt másfél évtizedben azonban még inkább felgyorsult ez a folyamat és néha egészen vad hajtások születnek a szabályalkotók fejéből.

Vegyük górcső alá az utóbbi 15 évet, lépjünk vissza az ezredfordulóra, a Forma-1 50 éves jubileumára! Akkoriban keskenyebb első- és szélesebb hátsó szárnyak voltak a versenyautókon (az esztétika egy szórakoztatásra épülő szakágban megkerülhetetlen szempont és sokak szerint az autók lényegesen szebbek voltak akkor). Majdnem az összes bukótér fel volt töltve sóderrel, műfüvet nem használtak, az időmérő edzés lebonyolítása pedig egyszerűbben zajlott.

Mindössze két ázsiai pálya szerepelt a versenynaptárban (Japán és Malajzia) és nemigen merült fel tradicionális helyszínek törlése (mint most Monzáé, ahol a legtöbbször volt F1-futam). A versenyeket bemelegítés előzte meg és lehetett használni tartalékautót. Előzéshez a pilóták nem használtak se állítható hátsó szárnyat, se KERS-, sem pedig ERS-rendszert. A Safety Car mögül mindig „repülőrajttal” indult a mezőny, motor- és váltócseréért nem járt büntetés, lehetett tankolni és csak az első hat helyezett kapott pontot (ugyanannyi autóval a mezőnyben, mint most). Nem volt költségsapka (bár spórolás és költséghatékonyságra törekvés igen!) és nem merült fel komolyan a duplapontos záró-futam ötlete.

Sok szabályt a biztonság érdekében vezettek be: HANS használata, tankolás betiltása stb. Az utóbbi 4-5 évben bevezetett előírások jelentős többsége viszont legkevésbé a biztonságot szolgálja. Ezek a szórakoztatás, az izgalmak fokozása miatt jöttek létre. DRS-sel, duplapontokkal, többszöri állórajttal viszont mesterséges korlátok közé szorítják az autósportok csúcsát, amely talán így a lényegét veszíti el. Igaz, hogy 14-15 éve több monoton, kevés előzést hozó futamot láthattunk, mint manapság, de a küzdelmeket a nézők jobban megbecsülték, nem váltak mindennapossá és így nem silányultak el, egy-egy jó futam sokkal emlékezetesebb maradt, míg a mostani előzések és versenyek többsége hamar feledésbe merül.

Most a csapatonkénti három autó Bernie Ecclestone legfrissebb elképzelése, aki évtizedek óta szüntelenül azon munkálkodik, hogy hogyan lehetne a Forma-1 nézettségét növelni, tette ezt egykor nagyon is hatékonyan. Néhány éve azonban, különösen a kétezres évek vége felé, amikor egészen új irányba indult ez a sportág, a nézettség folyamatosan és drámai mértékben csökken. Ebből a szempontból érthető, hogy mire ez a sok változtatás. A változás elkerülhetetlen, különösen egy olyan jellegű sportban, mint az autóversenyzés. A kérdés csupán az, hogy ez-e a helyes irány?

(fotó: f1fanatic.co.uk)