Jump to content

Ilyen volt Ausztria a Forma-1-ben

2014. 06. 17. 14:50

Sokan megkönnyebbülten sóhajtottak fel tavaly, mikor kiderült, hogy nem egy újabb (sokak által szidott) Tilke-pálya kerül be a 2014-es Forma-1-es versenynaptárba, hanem egy régi klasszikust hoznak vissza: a mára Red Bull Ringre keresztelt osztrák versenypályát, ahol a múltban számos emlékezetes jelenet történt.

Az első osztrák nagydíjat 1964-ben rendezték meg, de nem ezen az aszfaltcsíkon. Spielberg mellett, az akkori Österreichringen először 1970-ben bőgtek fel a motorok és a sógoroknak rögtön akadt egy hazai hősük, Jochen Rindt, aki miután tündökölt Európa többi futamán, pont itt kényszerült kiállni műszaki hiba miatt. A versenyt Jacky Ickx nyerte.

A pálya 1987-ig létezett ebben a formában, több emlékezetes pillanatot adva a nézőknek: itt aratta első és egyetlen győzelmét Vittorio Brambilla 1975-ben, itt előzte meg egy hajszállal Elio de Angelis Keke Rosberget 1982-ben és szerezte meg a hajdani Lotus csapat utolsó győzelmét, és itt történt az a kaotikus futam is 1987-ben, ahol háromszor startolt a mezőny és amely után tíz évig nem volt Osztrák Nagydíj.

1997-ben aztán egy jelentősen megkurtított pályára tért vissza a Forma-1, újabb remek versenyeket szolgáltatva. 1998-ban látványos párbajt vívott egymással Mika Hakkinen és Michael Schumacher, 2001-ben és 2002-ben itt történtek a Ferrari sok vitát kavart csapatutasításai, mikor Rubens Barrichello-nak kellett elengednie Schumachert. 2003-ban pedig itt lobbant lángra Schumacher autója a boxban, a német viszont még így is győzni tudott. Ezzel együtt a hétszeres világbajnok furcsamód nem volt igazán sikeres Ausztriában, a legtöbb itteni győzelmet (hármat) a francia Alain Prost tudhat magáénak. A legsikeresebb konstruktőr a McLaren, hat sikerrel.

Idén tehát visszatér Ausztriába a Száguldó Cirkusz, érdekes párhuzam 1997-el, hogy mindkétszer felröppent a rémhír, hogy veszélybe kerül a Magyar Nagydíj jövője, ám ez mindkétszer téves feltételezésnek bizonyult. A vonalvezetés különlegessége, hogy mindössze hét kanyar (plusz két törés, ahol nem kell elvenni a gázt) található rajta. A pálya 4,3 kilométer hosszú, a vasárnapi verseny 71 körös lesz. A körrekordot Michael Schumacher tartja, 1 perc 8,3 másodperces idővel, amit a mindeddig utolsó Osztrák Nagydíjon ért el.

Bár a pálya vonalvezetése nem változott 2003 óta (elsősorban a lelátókat újították fel), a jelenlegi mezőnyből csak négy pilótának (Button, Alonso, Raikkonen és Massa) van versenyzői tapasztalata. Ismerve azonban a következő generáció gyors alkalmazkodóképességét (Vettel, Hamilton), no meg az idei erőviszonyokat, meglepetés lenne, ha a fenti kvartettből bárki futamot nyerne a hétvégén.

(Fotó:planetformula1.com)